söndag 12 januari 2014

Nyss hemkommen, och lite träningsplaner

Från möte med  Västra Aktivitetsgruppen i Dalmatinersällskapet. Himla trevligt! Och väldigt blandat gäng, som det ska vara.

Idag är jag nöjd med att marken är frusen. Äntligen slipper jag torka tassar! Ior är tröttgalen, han har hållt igång i tre dagar och det är visst för mycket... Vet inte hur jag ska lyckas träna rallylydnad, spår och drag med herr trötter på ett bra sätt. Det är svårt att få kontinuitet i något när han blir så uppenbart övertrött!

Eller snarare, jag tänkte ju komplettera med längre/aktivare promenader, och då orkar han visst inte träningen. Svårt att välja, tycker jag. Det är riktigt skönt att sticka ut i skogen i 2-3 timmar, men inte på bekostnad av träningen. Tror jag. Å andra sidan har jag kört en del annat nosarbete i skogen, främst får han leta upp pinnar. Jag plockar upp en, kramar om med händerna över hela pinnen så det inte finns luktfria fläckar (håller i den max en halvminut), slänger iväg, gör ett par enkla moment och låter Ior nosa fram pinnen som belöning. Det är skithäftigt att det fungerar! Jag visar inte heller pinnen innan, dvs han nosar inte på den.

Så öh, träningsschema. Springschema tänker jag drag - flexi - vila, dvs rullande tre dagar. Ska bara få tummen ur att följa det själv ;) Lydnad/spår (som jag gärna kombinerar) kan ligga på dagar med antingen flexirundor eller fysvila. Troligtvis kommer flexirundorna varieras med cykelträning, dvs han springer bredvid cykeln, för uthållighet i högre farter. Det är dock ett projekt för varmare årstider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar