lördag 29 mars 2014

Berg- och dalbana

Hujedamej en sån dag!

Börjar med att testa hårda spår med Ior, denna gången var det helgmorgon och helt tomt på parkeringen utanför huset. Liggtid 5-10 minuter, inget enormt utan tränade lite lydnad emellan bara. Han var superduktig! Fick visa lite att "vi" letade efter något på marken, och när han fick upp spåret gick han målmedvetet, och säkrade av inom bredden på mitt steg + några cm åt vardera håll. Enorm skillnad mot hans vanliga vittringsradie på 2 meter ;)

Därefter var planen att cykla till ett naturreservat som jag precis upptäckt (det här stället är inte alls så isolerat från naturområden som jag trodde när vi flyttade hit), men när jag kom ner till cykelförrådet möttes jag av detta:
Något är trasigt här. Något annat fattas. Något annat råkar vara cyklar, däribland min.

Surt, sa räven. Ägnade istället förmiddagen åt stöldanmälan hos polis och försäkringsbolag, kan ju hoppas att man får ut en slant eftersom jag faktiskt använde ett godkänt lås, i ett låst förråd... Nåväl, blir ingen ny innan jag får besked från försäkring och vet budget. Vore ju trevligt om det gick att komma över någon billig bra variant, typ som den förra som var restexemplar av en utgående modell.

Denna krigare låter sig i alla fall inte nedslås! Släpade med mig hund och kickbike på färjan, för ett par hållplatser bort finns en park där Ior springer superfint på gräset bredvid asfaltsgångvägen.

Asfaltsgångvägen som dessutom leder till en rasthage, där vi tog första vatten och lekpausen.
 Sedan råkade vi vara så pigga så vi tog oss hela vägen till den planerade skogen på samma sätt. Väl där ångade Ior på som en galning, trots att det var ny miljö och han brukar vara mer intresserad av att pissa in sin identitet på stället än att jobba. Halleluja för chipkastrering!

Supertaggad.
Men får vända sig om eftersom jag ville ha en bild som inte var på hundrumpan.
 De där buskarna rakt fram på bilden? Stigen fortsätter i stort sett rakt in där. Sen svänger den över 90 grader, geggigt, ducka igen för grenar... Superkul! Och Hela tiden jobbade Ior på som tåget, samtidigt osm han lyssnade superfint när det dök ett par små fallna träd bakom en kurva - tillräckligt små för att Ior skulle kunna springa rakt över dem, tillräckligt stora för att kickbiken skulle tvärnitat och jag landat på backen om han gjort det.

På väg hem.
Sist men inte minst så var han superlugn när vi väntade på färjan hem. Lade sig och solade på bryggan, hälsade superfint på nyfikna barn och var allmänt underbar. På båten var det tyvärr skugga, så han frös lite, menhan gick ändå runt och kollade ut över kanten, och njöt av vinden i ansiktet. Härligt värre! En dalmatiner och en kickbike är för övrigt ett ekipage som väcker en hel del uppmärksamhet, så han har agerat god rasrepresentant och jag har var dragsportsambassadör. Skitkul! 

På väg hem tränade vi lite ställande, läggande och inkallning, alltihop ligger på ungefär samma nivå. Han gör det han ska, men snyggt är det inte ;) Men behöver några såna här pass där han gör rätt direkt innan  jag börjar peta i detaljer. 

Nu är vi hemma, och jag är superangsty eftersom jag missade att käka lunch mitt i spektaklet, och även om jag inte märker att jag blir hungrig så är lågt blodsocker = ångestbomb. Tur att det är lätt åtgärdat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar