söndag 8 september 2013

Ytterligare en logga på bloggen

Nu har jag lagt till en till bild nere till höger vänster (tack för påpekandet):
Mer information här

Jag är inte den som argumenterar bäst kring detta. Mitt motstånd till positiv bestraffning/negativ belöning motiverar jag med att jag själv mår skit om jag hela tiden ska agera aggro mot hunden, samt att han blir låg och fjäskig och osäker gentemot mig, när jag vill ha en hund som vågar boxas och råka misstagsnypa mig! Och ja, med Ior råder motsatsförhållande mellan vad jag ser som "arg träning" och hur han beter sig med mig i leksituationer. Klok hund generaliserar! 

Ena halvan av argumentationen mot stryphalsband går ut på just detta: vi vill istället använda positiv belöning, och i den mån det behövs negativ bestraffning (något kul plockas bort, istället för att obehag tillförs som i positivt straff). Med en sådan syn på träning är ett halsband som ger obehag (klämmer åt runt halsen, stryper lufttillförseln) en väldigt konstig sak att använda. 

Andra halvan, som även den mest hårdnackade behaviorist i sitt  Det är det enda som funkar! borde ta hänsyn till, är rent fysiska skador som kan uppstå. Wiplashliknande rygg- och nackskador är ett fenomen som nämns, högre ögontryck är en konsekvens som man uppmätt och andra mer extrema fall nämner tunnare kedjor/snören som skär in mellan kotor och orsakar större skada. 

Eftersom jag enbart har känsloargument i den första halvan, och inte alls är särskilt kunnig i den andra, rekommenderar jag att den intresserade följer länken och läser mer där! 

Och personligen tycker jag att reglerna i rallylydnad, som enbart tillåter halsband (ingen begränsning på typ) och koppel, är en aning stelbenta. Må vara för att hunden ska föras med löst hängande koppel, men när det är inskrivet i reglerna att hundens viftande svans får slå omkull koner (vilket jag aldrig hört talas om!), tycker jag att man kan tillåta deltagarna att låta det sträckta kopplet bli en mindre obehaglig upplevelse för hunden. 

Och nu pratar jag om obehag igen, som om jag visste nåt? Nå, det enda jag kan tala om är att min hund är många gånger mer reaktiv i halsband än i sele, och i stort sett garanterat gör utfall i det förra i situationer som inte alls är ohanterliga i selen. 

Samtidigt får jag erkänna att jag så sent som igår hängde en kedja runt halsen på skurken. Vi skulle ut på kvällskiss, de fasta halsband som fanns att tillgå hade minst sagt veka plastspännen och enda selen jag fått med mig på resan till mina kära päron var den omåttligt jobbiga bilselen. Jag vet också att Ior inte drar särskilt mycket, om ens något, i den miljön. Detta är förklaringar, men ingen motivation till att jag tycker det är okej att hänga stryp på hunden: nästa gång ser jag till att ha med mig det jag behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar