lördag 14 september 2013

Dagens: tillämpad lydnad (och lite htm)

Det var byamästerskap idag, som förberedelse på kvällens kräftskiva, och jag vägde lite fram och tillbaka innan jag bestämde mig för att ta med mig Ior. Jag visste att det skulle både kastas och sparkas bollar av den typ som han lekt fritt med i stort sett hela sitt liv, men någon slags utmaning måste man ju lägga in då och då!

I början lät jag någon annan hålla honom när jag gjorde stationerna, men sen konstaterade jag att det inte ens behövdes. Han fick antingen ligga eller sitta Vid stationsmarkeringen (en pinne nedstucken i marken) medan jag gjorde allt det där andra. Det var inga enorma avstånd, så jag kunde stå på kopplet som säkerhet - så mycket litar jag inte på honom när tennisbollar flyger runtomkring. Men han var kvar! Alla gånger utom näst sista, då han var märkbart trött och reste sig för att följa en doft. En gång är ingen gång i det fallet, eftersom vi fick 6-7 lyckade övningar! Stadga är ungefär lika roligt som passivitet enligt både mig och Ior, men uppenbarligen blir det också lika mycket bättre när det fyller ett syfte. 

Eftersom vi var fyra personer som gick banan tillsammans blev det även en del väntetid. Den spenderade jag på att repetera de htm-positioner som jag började shejpa in häromveckan. Försvårade gradvis i den ordning jag tänkt: först stå still, sen att jag trampar runt och han följer med i position, sedan att jag rör mig framåt - bakåt och han får in sidvärtsrörelser. Det börjar ta sig! Sidoförflyttningarna är fortfarande trööööögt, men han kom på vad jag belönade och tog vid något tillfälle tre steg på raken. Mycket mer än det halva jag klämde ur honom förra gången!

 Nästa gång ska jag testa om det går lättare att träna rörelsen om han ska röra sig mot mig, istället för bort från mig. Jag har kört med bort från, dvs att jag går mot honom, eftersom det visar lite tydligare, men samtidigt steppar han gärna iväg med bara frambenen och går snett. Själva poängen har annars varit att han ska hitta rörelsen utan att behöva tänka på positionen, men jag vetetusan om det inte blir enklare om an får testa sig fram till bästa sättet att hänga med. Enda sättet att veta är att prova! Jag tror i alla fall att det kan bli mindre kravfyllt och stressigt, om jag backar och väntar ut honom istället för att gå mot honom och försöka tvinga fram rätt rörelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar