onsdag 4 september 2013

Slö rallylydnad, bättre skogspromenad

Jag behöver bli bättre på att hålla mina planer.

Tanken efter helgens läger var en rallyfri vecka, dvs skogslufsa med fokus på inkallning och fysträning utifrån vad kropp och väder tillåter. Ändå kunde jag inte låta bli att "passa på" när det nalkades träningsträff med bana.

Tio minuter innan vi gick till träningen. Visst tusan kunde jag låtit bli!

Och vad händer, när man går dit utan plan och utan egentlig vilja?

Nos nos nos, fokus annanstans (jag brukar säga att Ior tycker det är viktigare att skvallra än att träna rallylydnad). Å andra sidan, snygga svängar utan handsignalen - tänker att jag fortsätter vara tyst, men visar med axlarna - och ett riktigt fint sitt från springande. Och mycket bättre avstånd från skyltarna.

 Men den generella känslan var trött, ofokuserad och rörig, vilket är synd! Så nu rör vi inte rallyn på en vecka från nu istället, han kan alla moment så att det är tävling söndag nästa vecka känns lugnt.

Skogstroll
Nu på kvällen blev det en timmes vända i skogen, och tro fan att jag inte behövde använda linan en enda gång! Igen! Nu säger det inte så mycket eftersom vi bara mötte orienterare och inga andra hundar (inget synligt vilt heller för den delen), men å andra sidan är det bra med enklare tillfällen där hunden får lyckas, amirite?

Avsaknaden av möten kan vara pga att jag i stort sett helt slutat gå på spåren, utan istället satsar på att klänga runt i skogen. Mycket roligare enligt skrutt också! I inkallning på spåren lunktravar han, medan i skogen vänder han (oftast) på en femöring och galopperar (alltid) in till mig. Och detta när jag står still!

Däremot märker jag att jag börjar bli inkonsekvent, fel signal rullar ut ur käften och ajsing bajsing Kajsa lilla då blir han osäker och inte alls lika klockren. Det jag ska använda är: 1 vissling = stanna, 1 vissling + "IJOHR!" snabbt = inkallning. får la se om jag lyckas få nån ordning på min jävla skalle.

Idag märkte jag också hur mycket jag styrt honom. Inte konstigt, med tanke på att jag inte velat låta honom gå utanför linans räckvidd, men fortfarande lite kass när man har en hund som försvinner in i sin egen värld. Jag håller ändå koll så han hänger med, liksom. Därför lät jag bli att säga till när jag svängde, sådär en tre gånger i alla fall. När han stått och sett förvirrade ut en stund avslöjade jag med ett rop var jag befann mig, och jävlar vilken fart det blev! Han verkade något mer uppmärksam i alla fall, men det i kombination med skvaller på hund och hare blir nog mina största fokus i lösträningen som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar