söndag 18 maj 2014

Senaste allt möjligt

I torsdags cyklade vi två mil, varav Ior fick dra 5 km. Av dessa gick ca 70% i galopp, vi hade nämligen sällskap av favoritharen husse! Ior börjar bli riktigt stark, och dessutom fortsätter han springa om han kommer förbi husse, annars har han haft en förmåga att lägga av. Tror att mycket hänger på hur vältränad han är också, om han känner att han kan så behövs inte lika mycket extramotivation.

Därför är jag också superpeppad på att få hem wp-sele, så han kan få börja dra kätting! Lite långsammare styrketräning tror jag gör gott.

Fredag blev vilodag för Ior, jag åkte 5 km inlines utmed Älvstranden. Känns som att det kan vara riktigt bra komplementträning för att slippa problem från löparknä :D

Igår gick vi 3 timmar i skogen, varav ungefär hälften var rakt ut i ljung, träsk och massa klippklättring. Underbart! Och Ior lyssnade otroligt fint, behövde bara använda linan en gång och det i ett område som han alltid reagerar på. Måste vara väldigt mycket dofter där, helt enkelt.

Resten av tiden blandade vi större och mindre stigar och spår, och hittade både bikejoringspår som såg lite roligare ut än breda motionsslingor, och roliga stigar där Ior inte på några villkor får följa med eftersom jag kommer behöva koncentrera mig på cyklingen :D Svartemossen är en guldgruva!


Ior tycker det är roligare att springa på mindre stigar, detta är antagligen perfekt för dragträning!
När vi gick hem från bussen skuttade shiban som bor i samma hus och alltid är lös fram, jag pratade i telefon med min käre mor så hade inte full förmåga att distrahera Ior, som var kopplad. Till min stora lättnad slutade det med lekinviter och tokskutt! Alltid lika kul när Ior connectar med en annan hund, de flesta tycker han ju är pest och pina och om jag dessutom inte har full koll vaktar han mig gärna. Ska se om vi inte kan ta en promenad med den lilla filuren nån gång, Häromkring är Ior väldigt trygg lös (inget vilt!), så lite bus på en gräsplätt kanske det kan bli. 

Idag är planen att åka in till stan och miljöträna, kanske lite plats med massa störning, samt lägga lite mer tid på lk1-apporten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar