tisdag 13 maj 2014

Lite lydnad

Tog en långpromenad upp på Ramberget, och avslutade med en träningsstund vid dammen. Ior gick i vanlig ordning och mumsade på gräs, vilket verkar ha ersatt nosandet, men vi fick till lite rolig pysselträning också!

Det jag lade mest vikt vid var förståelse av "fot". Idag innebar det fokus på ingångar, jag smet ifrån honom och när han kom ikapp ställde jag mig rakt upp och ner och gav signal. Han sätter sig ofta väldigt långt bak, och halkar även lite bakom i fritt följ, men det handar nog mest om belöningsposition. Godisväskan hänger nämligen på vänster höft, ajabaja! Men han gjorde ingången varje gång, så ordet betyder i alla fall någonting numera. Vill få in en riktig klisterposition (i både vänster och högerhandling, till rallyn) men detta är en helt okej början!

Det blev ett ställande också, med externbelöning snett bakom. Ior kan ställandet, men även här ställde belöningen till det, eftersom han vred sig mot den när jag började gå tillbaka mot honom. Andra gånger har jag haft med mig leksaken fram, och kastat iväg den innan jag gått tillbaka. Det har fungerat mycket bättre, men nu har jag alltså hittat en svaghet i stadgan... När jag haft leksak 3 meter åt sidan från honom i platsliggningen har det funkat bättre, han har kastat blickar mot den men inte skiftat vikten. Får se hur jag utvecklar detta!

Lite fritt följ med externbelöningen också, "varsågod" på varje vänstersväng där han inte knatade rakt in i mig :P Tror att det hade effekt, men som vanligt är det svårt att säga på ett pass. Han kan ju ha hittat på någon annan kreativ lösning på problemet till nästan gång!

Som avslutning tränade vi hopp vid utomhusgymmet, ingen aning om vad de metallbågarna är till för, men de är lägre än Ior och han kan ta den från stillastående. En väldigt bra avslutning, Ior fick upp attityden riktigt fint och var superglad över att få hoppa. Vi kanske tar upp agilityn igen när jag tröttnar på lydnaden? Han kopplade i alla fall ihop att han skulle tillbaka i utgångsposition direkt, vilket innebär ett delmoment mindre. Kalas! Testade ett uthopp också, som lk2, och det var plättlätt. Skyller återigen på agilitykursen.

Får erkänna att jag själv är förbluffad över de här inläggen. Första året med Ior tänkte jag att tävlingslydnad var uteslutet, dels eftersom det verkade så strikt, dels för att hundfan var helt galen och okontaktbar. Nu har det snart gått ett år sedan han började visa tecken på att ha börjat bli lite vettig, och det är så löjligt enkelt att lösa allt nu! Utom gräsätandet då, men det ska väl inte vara omöjligt det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar