söndag 31 augusti 2014

Lydnadshäng

Eftersom jag blev kvar väldigt länge igår på en fest jag blev inbjuden till samma kväll, så stod jag över att åka till bk. Istället träffade jag Sofie, med höglöpande Pollyflattfnatt och söta Alice, för någon form av träning. Inte helt oväntat blev det tävlingslydnad, jag har ju snöat in lite på sistone. 

Först störningstränade vi genom att köra fritt följ medan Sofie kastade dummies och tjoade runt lite med sina hundar. Jäpp, Ior taggade till och gick som en riktig stjärna medan en höglöpstik lekte bredvid honom. Och hon var väldigt förtjust i honom!

Därefter blev vi kommenderade i en linförighet, konstaterade att långa tävlingsmässiga transporter är svåra och många halter sneda, men sålänge som det händer något går han superfint. Ibland tränger han, men det har varit målet att vara på den änden av skalan istället för att han går en halvmeter ifrån mig och svävar. Alltså är jag nöjd!

Sedan var det inkallning med kommendering. Iors stadga är prickfri! Ska inte köra för mycket kommenderat gissar att han lär sig när han ska springa och börjar tjuva i såna fall. Ställde mig framför en stor trädstam för att blockera honom från att hamna så långt bak i ingångarna, och han hanterade det hyfsat! Däremot saktade han ner, vilket inte alls är målet, så jag tänker fokusera mer på att träna om ingångar på nära håll. Vill att han vänder upp huvudet mot mig och sen kliver på plats med rumpan, istället för att göra hela den där U-svängen som jag fått lära mig i rallyn. Så målet är klart! Kommer kräva arbete att lära om, såklart, men i vanlig ordning har jag inte bråttom. 

Desto högre prioritet är det att få ordning på hans lägganden, vilket vi tränade på efter en paus. Istället för att jag stannar efter tre meter och blänger bakåt på Ior, så backade jag rejält och stannade i steget precis när jag kommenderade. När armbågarna åkte i backen klev jag klart steget jag var i, och belönade sedan med tennisboll kastad bakåt. Känns som att det funkade bra! Men även här krävs mängder av repetitioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar