fredag 18 juli 2014

Och POFF så var valpsuget borta

Önskan om en till hund över huvud taget, faktiskt. Ior har ju inte ens kommit ut på tävlingsbanorna än, och jag vill faktiskt kunna ge honom en chans att utvecklas till fullo innan jag skaffar mig mer jobb. Eller åtminstone försöka, och se hur mycket tid och ork som finns kvar. Med den fysiska uthålligheten så har ju även den mentala ökat, och han gillar ju faktiskt att träna. Alltihop är mitt fel, så då får jag ju se till att ta tillvara på hans goda sidor!

Just nu är jag alltså taggad på att träna för tävling. Rallyn känns inte så rolig, det är egentligen bara frestelsen som han behöver träna på och det är inte tillräckligt motiverande. Visst kan vi förbättra oss i fler avseenden, men det är såna detaljer som jag inte orkar börja dra i förrän det är dags. I nuläget klarar vi ett RLD N på nolltid, om jag bara för ingång på plan att fungera.

Tävlingslydnaden däremot, där har vi en rejäl bit kvar även om vi tagit oss framåt under det gångna året.

Platsliggningen har lossnat, han vet vad det handlar om nu så vi kan börja träna på "lyckas varje gång" med ökande tid, avstånd och störning. Tandvisning  behöver tränas med okända människor, han är en liten fegis och jag vill inte att han ska bli låg i en tävlingssituation av en sån grej. I linföringen jobbar vi med att han ska gå nära mig jämt och inte bara i svängarna, samt att rumpan ska doppa automatiskt. Ställande och ännu mer läggande kan bli rakare, och framför allt behöver han begripa skillnaden ordentligt. det är inte 50/50 dvs ren chansning längre, men säker är han inte. I både inkallning och hopp är jag nöjd med allt utom ingångarna, han sätter sig en halvmeter för långt bak. Vad gäller apporten har jag redan skrivit ett antal uppsatser i frågan, i nuläget struntar jag i alla fall i tugget och fokuserar på att göra honom säker på att inte släppa ner apportbocken på marken. När han väl är trygg med det tänker jag att tugget nog kan åtgärdas med omvänt lockande, men sålänge han inte fattat vad han ska göra så hjälper det inte, och jag lyckas inte kommunicera uppgiften när han fokuserar på belöningen och skiter i apporten.

Självklart är tävlingssituationen något jag måste träna på även för tävlingslydnaden. Ska försöka trissa upp mig lite på promenadträningarna och se hur det går ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar