söndag 15 december 2013

Bushund!

Dagens träning har präglats av hittepåighet. Först tänkte jag börja träna in specialsök på kanel, mest för att det nåt jag jämt har hemma. Gjorde en liten tygpåse. Eh, ja, liten. Dumt med glupsk hund. Som tur är spottar han ut allt (utom harlortar/kattskit m.fl.) när jag ber honom.

Om jag lägger påsen i en tesil då? Då äter han på den istället. Alternativt behandlar som en leksak, alltså stampar på och kastar runt den.

Eftersom jag inte var på problemlösarhumör började jag istället gömma den där han inte kom åt att äta, så fick han leta upp direkt. Han var jätteduktig! Vad jag kunde se, i alla fall. Sökte av hela lägenheten, soffan, sängen, skohyllan... Började buffa och krafsa när han hittade, men får väl göra någon slags plan för markering. Nosarbetet var både roligt och nyttigt i alla fall, nöjd hund!

Avsnitt nummer två var när jag kom på att vi tränade på skicka runt stolpar för någon månad sen. Och shit, han kunde fortfarande! Däremot tog det en stund för mig att fatta att han tröttnade när han började spexa(!): kollade upp på himlen, springa fram och stanna framför stolpen. vika av halvvägs och ta en pinne som ligger tre meter bort... Jaja, okej, det kändes inte som att jag kunde hitta på något roligt sätt att försvåra så han fick göra rätt en gång och sen gick vi hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar