torsdag 30 maj 2013

Magin när hunden kopplar kommando - beteende

Höger - vänster var det första jag lade till med Ior, och det har jag bara tjatat in på promenader. Sitta vackert, dansa är också roliga. Och idag så har han lyssnat till "fot" och "sidan" (fot på högersidan)! Placerat sig hyfsat rätt utan några som helst hjälper, det är så sjukt coolt att märka att han faktiskt lär sig av de mer vaga träningssätten. För jag tycker inte det är särskilt tydligt att tjata "fot" eller "höger" medan man går... eller så har jag bara inte fattat vad jag håller på med. Skit samma, det funkar ju!

Konstaterar varje gång att jag behöver träna med leksak oftare, han har fått en solid svart kongboll nu som bör hålla ett tag. Studsar bra gör den också! Och vi klarade lite linförighet som åtminstone närmar sig lydnadsstilen.

Å andra sidan blir jag slarvig med att rensa på överflödiga beteenden när jag shejpat in trick. Så, för det mesta backar han numera klockrent på "backa", för att övriga gånger lägga sig ner, sitta eller bara springa runt mig och skälla. Misstänker att jag lade på ordet för tidigt, och han bara testar beteenden på samma sätt som i frishejping. Nåväl, fem meter klarar han med råge i alla fall... 

Nu är planen att hårdträna "stå". Behövs ju avsett om jag kör på vanliga lk1 eller rallylydnaden. För tillfället leker vi lite moment, så blir det som det blir. Jag skiter i om han inte kommer kunna göra det i tävlingsmiljö någonsin, alltså hellre slarvigt än tråkigt! 

Å andra sidan är jag inte helt okej med känguruhoppandet han gör när det blir lite för roligt att backa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar