onsdag 22 maj 2013

Ior står still på en bild! och lite tankar om selen

Jupp, min lilla spännis fick posera lite i rasthagen. Är det andra hundar där får han självklart vara naken, men vi var själva och bara där kanske 10 minuter, och hade redan rusat runt i skogen innan, så bedömde skaderisken som ganska liten.

I höstas beställde jag den däringa webmasterselen fort som attan, efter att Ior backat ur selen i sträckt långlina... 15 meter bort, och bara för att komma till en luktfläck som var en meter bortanför detta! Vilket i och för sig innebar en någorlunda stillsam rymning, men det kan ju dyka upp andra situationer.

Efter att ha konstaterat att jag inte alls ville vänta på en måttsydd vinthundssele fick det alltså bli ruffwear webmaster. Utgående modell såklart, det svider ändå tillräckligt i studentbudgeten, men det innebär också att de saker jag har att anmärka på (förhoppningsvis) kan vara åtgärdade i nyare iterationer. Liten lista på egenskaper, och hur jag tycker de fungerar, tror jag är den enklaste formen att sammanfatta mina intryck.


  • Rymningssäker till 100%! Pluttskurken är expert på att ducka och backa ur selar (D- och step in-modell är det vi testat), eller bara klä av sig genom att fastna i en doftfläck medan jag knatar på. Däremot är konstruktionen av koppelringen absolut idiotisk, den är tjock och sitter fast i ett läge, på ett sätt som innebär att såväl BGB som pistolhakar kan knäppa loss sig själva. Aldrig varit med om det med någon annan utrustning, så det känns som ett rent designfel.  
  • Lyfta hundkräket fungerar absolut, även om jag föredrar att plocka upp honom i famnen om det skulle behövas. Skulle dock inte hissa ner kraken utför ett stup iklädd denna, eftersom banden spänner upp sig vid belastning. 
  • CaniX eftersom Ior varit så förbannat skeptisk mot att dra i nomesele, så har jag växlat mellan denna och nomen när vi springer. Eftersom den inte är vadderad i fram skulle jag inte använda den några längre dragpass, men hittills kan jag inte hitta några skav. Dessutom har vi det där med band som spänner upp sig... i alla fall, jag brukar fästa draglinan i öglan bakom handtaget, istället för D-ringen framför, eftersom den verkar belasta bättre då. 
  • Hållbarhet hade jag väntat mig lite mer av. Bandöglan som koppelringen sitter i har, genom krafter uppåt, dragit sönder yttertyget och den första av två tvärsömmar som den sitter i. Och då är selen snudd på för stor för Ior (se bild), hur länge håller den för en stor, stark hund?
  • Värmen är också något av en dealbreaker, i sommarvärmen som kommit nu har jag faktiskt undvikit att använda selen eftersom Ior blir märkbart mer påverkad med den än andra, lättare modeller. 
Den absolut största bristen jag ser är i alla fall koppelringen, både säkerhetsmässigt då de vanligaste typerna av koppelhakar knäpps loss vid enkla vridningar i sträckt koppel (riktigt illa om man har en hund som gör utfall!), samt att yttertyget inte håller för belastningen som koppelfästet utgör. Numera används den bara till promenader i långlina, vilket innebär att krafterna inte blir lika stora på koppelfästet, men det kommer inte bli något nyköp. Av det jag ser på hemsidan verkar inte heller denna delen av selen ha uppgraderats nämnvärt till den nya modellen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar