tisdag 21 augusti 2012

tenta, hundmöten m.m


Heh, ja, har nog aldrig brytt mig så lite om en tenta någonsin. En kvalificerad gissning är att anledningen är stor och vit med bruna prickar och kattgula ögon.



Min lilla gris/katt/ko sover såklart skitgulligt, samt är väldigt trött efter att ha rejsat runt på Storön i Bottensjön (och inte helt bekväm med ljudet från båten, får väl erkännas). Han är lite feg, på HUVVA NU STICKER JAG/VÄGRAR JAG GÅ-sättet vilket i min värld är oändligt mycket bättre än ett machopaket som hanterar rädslor med aggressivitet.

Klippa klorna är ingen höjdare, och mat/godis är ganska mähä så att belöna/distrahera funkar lite halvt. Hundmöten är alldeles för spännande och helst ska man fram och leka direkt, det är väl bara att dra tills det lossnar? Jag tror att allt kontaktjobbande har haft lite resultat iaf, för nu kan jag distrahera honom med en repknut så skuttar vi iväg i lek istället för att bry oss om andra hundar. Dock krävs minst fem meters avstånd för att han över huvud taget ska bry sig när jag buffar till honom med leksaken, och jag vet ju inte hur det uppfattas av andra hundägare (ähem, lösa hundar som hänger på förstör lite idén med det hela). I min värld är det trots allt oändligt mycket trevligare med ett ekipage som kampar lite för sig själva än att besten hänger mot dem.

Sådan är alltså min början till skvallerträning, och jag kan lova att jag försökt med alltifrån vanlig mat till "riktigt" hundgodis (inte lyxiga köttvarianter då) till falukorv samt farmors hemmalagade köttbullar. Hade jag kunnat distrahera honom med mat hade det varit så oerhört mycket enklare, men ser han något intressant spottar han bara ut allt som bjuds. Förut tog han inte leksaken heller, oavsett avstånd till mötande hund, men en del är väl som sagt att det har blivit lite mer relation nu.

Som avslutning en lite mer actionbild - han sover ju långt ifrån hela tiden! (Lek med syrrans tös, hon som tog bilden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar