lördag 27 december 2014

Julspår

I dagarna tre har det julfestats, och i dagarna tre har Ior spårat. Som vanligt spenderades julen hos mina föräldrar, med både fina grusplaner och ypperlig spårskog utanför dörren.

Första dagen blev det kanske 70 meter på gräsmatta och varierande gruskvalité, fyra underlagsskiften och en 90 graders vinkel på gräset.

Spår nummer två började på gräsmatta, gick sedan över en grusväg, på en uppfart med grövre grus, och sedan via taggtrådsstängsel ut i skogen. Otaliga vinklar som han skötte perfekt, däremot låg det inte så länge pga starten så han sprang som en dåre. Jag flög efter och jobbade mest för att inte tappa linan. Å andra sidan var det precis vad jag var ute efter - stärka självförtroendet så att han inte blir så störd av ifall linan fastnar eller lliknande. Han var tvärsäker på sin sak, i ca 500 meter utan föremål innan godisslutet.

Efter en sådan framgångssaga måste såklart något skita sig.

På den tredje dagen ville jag utmana honom med ett svårare hårt spår. Grässtart, vinkel över på betong, vinkel över på grus fullt med isfläckar, 15 meter raksträcka och sedan vinkel över på gräs med godisslut. Tyvärr kom vi aldrig så långt. Han startade bra, men problemet var att några hundkompisar hade gått förbi efter att jag lagt spåret. Ior må vara en bra hund, men han har koll på sina prioriteringar. Ytterligare ett av mina spår var inte högt på den listan.

Jag fick tillbaka honom på spåret ett par gånger, och där skulle jag egentligen brutit och belönat. Men jag blev så frustrerad, varje gång jag lägger ett riktigt roligt spår så är det något sånt här. Vi behöver uppenbarligen störningsträna på enklare spår först, men hur som haver slutade det denna gången med att jag bröt när han än en gång flög iväg ät ett helt annat höll, och gick raka vägen in. Den som inte jobbar får inte vara med. Grejen är att jag har gjort så många gånger, det enda det gör är att bygga osäkerhet. Alltså, backa i träningen och bygg upp mera. Finns ett hund- och rådjurstätt skogsområde hyfsat nära oss, börjar nog där. Skogsspår är enklare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar