tisdag 16 september 2014

Lite snabb uppdatering


  • I lördags var vi på prickig utställning med SDS Västra. Jag satt i sekretariatet och fotograferade (mest det senare), och Ior var lugn som en filbunke! Förutom när han började frysa, men även då stod han mest still och såg ynklig ut. När jag plockade fram täcket gick svansen igång och han tryckte sig mot det, så mysigt att han förstår vad det innebär! När jag gick runt och fotograferade hade han ca en halvmeters koppel att röra sig med, som satt mellan hans halsband och min midja. Jag märkte knappt att han var där! Han lade sig ner och spanade när jag satt och fotade ringen, även om valpar busade en meter bort. Han är så löjligt enkel i såna situationer, så himla skönt!
    BIS-ringen, där Ewas Baloo tröttnade på att bara stå.
  • Igår gick vi en långpromenad offroad i Svartemossen. Ior gick lös och var följsam och glad, jag litade på honom och det hela fungerade i stort sett perfekt. De gånger han inte lyssnade fick han gå i koppel en stund, och sen funkade det bra igen. Dels litar jag på att han kommer tillbaka om han mot förmodan skulle dra iväg på äventyr, och dels finns det viltstängsel (om jag ska vara krass). 
  • Fixade kennelhostevaccin idag. Gick till en annan klinik än vanliga eftersom Ior blir nervös av den, och då blev det den som fanns närmast. Liten, go personal som hälsade glatt på Ior, och han verkade inte förstå att det var ett veterinärbesök. Mycket bra! 
  • På lördag åker jag och hälsar på valparna, och väljer förhoppningsvis ut vem lillebror blir! Som planen ser ut nu ska staffegrabben bli agilityhund, drag och troligtvis freestyle. Ior är så stor att det blir klumpigt i t.ex benslalom, så han får hålla sig till rally, lydnad och bruks. Självklart kommer även den lilla få apportera och spåra, men jag ska försöka vara mer avgränsad och beslutsam i vad jag vill lägga ordentlig grund för. Samarbetet i FS och agility känns mest relevant, plus att det är sporter som Ior rent fysiskt inte passar till. Det är såklart ett tag kvar till vi börjar träna något alls, men det är kul att planera!
I övrigt har jag säckat ihop totalt efter valet, och har hamnat långt efter med plugget. Så. Jävla. Typiskt. Har deppsovit typ hela dagarna, men nu har jag fyllt på med kaffe och måste därför hitta andra sätt att smita från plugget... eller bara sätta fart. Vi får se vad det blir. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar