tisdag 30 september 2014

Dagen idag

Förmiddag + lite till spenderades i Svartemossen. Den här gången blev jag inte fullt lika traumatiserad av älgflugorna som limmade på Ior, troligtvis för att jag kände igen dem. Står i alla fall fast vid att de har typ världens äckligaste kryprörelser. Härliga jycken fick springa lös större delen av tiden, kopplade efter att han förföljt någon fågel och inte lyssnat på mig (ett äventyr på ca en halvminut), men i övrigt var han en följsam liten dröm. Allt rusande i ljungen tog på krafterna, han var ganska trött när vi väl vände hemåt.

Jag lade in kanske totalt 10 minuter kontrollerad skritt i sånt där lyfta på benen-underlag, också. I kombination med både trav och galopprusande i samma miljöer + ett jäkla massa klättrande uppför klippor så är det inte så konstigt att grabben blir trött! Särskilt som han galopperat alldeles för lite under tiden jag haft honom, innan han blev pålitlig lös. I långlinan blev det mest travlunk, tyvärr. Men nu tar vi igen det!

Eftermiddagsrastningen har jag slängt in lite lydnadsträning. Hopp från kassa positioner, dvs söka upp hindret fast han kan springa rakt fram förbi och komma rakt på för ingång, som förberedande för tvåans hopp och eventuella tabbar där. Platsliggning, en halvminut på typ 15 meters avstånd, med en gångväg emellan som trafikerades av en joggare under tiden jag stod stilla. Fantastiska Ior rörde sig inte ur fläcken!

Ikväll var tanken att åka och prova på träning med weight pull-gänget i Kviberg. Dessvärre ligger jag inte särskilt bra till med plugget, så det får vänta några veckor (sen blir det ju valpen!).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar