måndag 7 oktober 2013

Svårt och jobbigt med lösträning

Idag skulle jag och husse ut och springa med Ior i lina, helt off från stigarna. Det gick jättebra! Han lyssnade på inkallningen! Han hade skitkul med att springa mellan oss!

Sen, när vi skulle ta en liten transportsträcka på ett spår, så får vi hundmöte. Ior stannar! Spännig, men inväntar mig, och följer med åt andra hållet, även om det kräver lite tjat. Vi sticker rakt ut i skogen, jag tänker att då kommer vi undan från andra hunden... tyvärr så vek hon av åt samma håll, och gick parallellt med oss. Tredje gången blir det för mycket, Ior stannar men klarar inte att stå kvar. Flyger i stort sett hela vägen fram i sitt utfall medan jag försöker få tag på linan, och misslyckas. Återigen tur att vi har en kompetent husse bakom oss, som står på linan. 

Inledningsvis går jag bara sönder av såna här grejer. Dels brast jag i ansvar, när han lyckades springa fram till en annan hund pga att jag inte tog tag i linan. Dels var en av de för mig viktigaste sakerna med att skaffa hund att kunna sticka ut och springa med den. När jag har honom dragkopplad springer han för nära så att jag trasslar in mig i draglinan (om vi inte har sällskap som han tävlar mot), när jag har honom kopplad drar han åt alla håll och kanter samtidigt, och ja, lös är som ni förstår inte ett alternativ. I skogen för en timme sen ville jag bara vrida nacken av honom och bli av med mitt jävla misslyckande. 

Det gjorde jag inte, såklart. Faktum kvarstår att med det beteendet han hade första två gångerna han såg hunden så hade han lika gärna kunnat vara lös. Om jag hade tänkt mer hundträning, och mindre "nu jävlar ska vi springa", hade jag efter andra gången bytt håll igen, belönat ordentligt och gått en stund tills Ior varvat ner. Jag får börja springa själv ibland, eftersom det är värdefullt för mig att kunna pressa på utan att tänka på Ior så får det vara så. När han är med är han prio ett, för annars funkar det inte. 

Nytt mål med inkallningsträningen också, jag har kört fast eftersom jag känt mig lite lost när han funkar bra, haft svårt att konstruera bra störningar. Nu är stora målet att kunna kalla in honom från en kastad tennisboll, kong, allt som är skitroligt och som triggar jaktbeteendet. Börjar med självkontroll att han sitter kvar, sedan att kasta medan han går i koppel, till sist i lina. Kombinerat med skvallerträningen ska det nog gå att ha honom lös så småningom, men jag ska sluta räkna år eller månader till när jag tycker att det "borde" funka. Det beror helt enkelt på när jag får till det samarbetet jag vill ha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar