lördag 8 november 2014

Valp och omvärld

Idag blev det en timmes strosande runt Krokängsparken. Ior lös valda delar, valpen hela tiden (utom när han tydligt hörde mig och ändå stack på fåglar, efter det åkte kopplet på!).

Eller ja, dumt att sätta parentes på det, det är ju just de där fåglarna som är problemet. Om det är så kul att jaga redan vid 12-13 veckors ålder, hur ska det då bli när han blir vuxen? Utöver skvallret ska jag alltså börja med stadgeträning redan nu, med lyhördhet under svår retning som mål.

De goda nyheterna är i alla fall att han hittills är 100% när det kommer till andra människor och hundar. Inget jag räknar med kommer fortsätta av sig självt, så jag jobbar med att träna träna träna i lagom svåra lägen. Han är mätt av belöningarna efter varje utflykt, och då använder jag ändå leksaker också!

När han är kopplad däremot, då drar han mot varandra människa vi möter. Självklart handlar det om att jag behöver jobba mer aktivt med honom även i koppel. Ior är likadan, mycket mer följsam, lyhörd och ibland rentav påfrestande när han är lös, sådär så att jag tar på honom flexit så han ska gå iväg och göra sin egen grej istället.

I alla fall, valpen och folk. Jag har totalruttnat på alla som börjar ens prata med honom när han sätter sig och tigger uppmärksamhet när vi tydligt ska gå FÖRBI människorna. Har börjat påpeka att jag försöker lära honom just det, men det hjälper ju inte vid nästa gäng. Alltså, återigen, jobba mer med kontakt med valpen i koppel, när vi går.

En tanke är att vi sätter oss vid en busshållplats och varierar passivitet och lekträning, med hälsningsförbud. En annan att jag erbjuder just det han är ute efter - superentusiastisk kontakt - när vi närmar oss andra människor. Typ sätta mig ner och låta honom bita i jackan och näsan. Andra människor  = PARTY  hos mig!

Det svåra i det här fallet är att vi bor vid campus. Ibland går det inte att undvika att båda hundarna behöver ut samtidigt, och då blir det felinlärning och pannkaka. Kanske ska jag bara lyfta upp valpen och gå, innan han hinner fixera på någon annan? Och sen PARTY  när vi kommit till en plats med utrymme för det.

Och självklart ska signalen för superduperextrabelöning vara just PARTY! På så sätt kan jag förhoppningsvis hålla fast vid vad det ska betyda och inte tjata sönder det.

Nu hoppas jag bara att jag är smart nog att gå tillbaka och utnyttja det jag skrivit här. Det blir lätt så att jag får en himlans massa idéer när jag bloggar, och sen är hjärnan precis blank när jag väl står därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar