söndag 2 november 2014

Morgonlydnad

Jag är dum.

Något kan det inte kallas, när jag gång på gång tänker att " Ior kan det här nu", typ som att han hade sjukt bra fotgående innan valpen kom. Eh. Nu tränger han, hamnar ömsöm för långt fram, ömsöm helt bakom mig, och helt plötsligt en halvmeter bort. Wtf. 

Dessutom hinner jag glömma bort de rätta signalerna, så han blir osäker och börjar käka gräs. Annars är kontakten i alla fall fortfarande stabil när vi väl går, skönt att något sitter!

Idag backade jag därför rejält och var övertydlig med handsignaler, godishand, leksak i armhålan osv. Kriterier parallell position i rätt höjd och tight, dvs inte sväva i sidled, på raksträckor och i högersvängar. Jobbade med belöningsplacering av både godis och leksak, han fick både på utsidan av sig och bakåt. Tyckte att jag fick förbättringar, och slutade när det gick bra. Försökte filma ett tag, men valpen hade väldigt roligt med att hämta telefonen så får se om jag fick nåt vettigt! Annars kommer en blooperfilm när jag ligger bättre till med plugget.

Eftersom gräsätandet var rent katastrofalt började jag väldigt basic där med, körde ett pass där jag kallade upp honom från det och belönade med väldigt kontaktintensiva belöningar. Utökade sedan till att lägga på ett "fot", och även ett par steg, som om vi samlade oss för ett moment eller ingång på plan. Det är det här jag vill hyra hallen för att träna, eftersom tävlingen är inomhus. Lyckas han med det där, så kan vi jobba på momenten var som helst.

November månad blir lydnadsmånad, helt enkelt. Vi kör minst ett pass varje dag, som antingen är moment enligt följande 

  • Linförighet/ff
  • Läggande/Inkallning/Ställande (i kedja och/eller detaljträning)
  • Apporten
  • TL-störning - låta bli att tjuva på instruktioner
Samt platsliggning på promenader, och gärna i anslutning till träningspassen om jag hinner och orkar. 

Om det finns plats till oss på tävlingsträningen om en vecka, så kommer den bli ganska intressant... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar