lördag 22 september 2012

Backa

Ja, dels började jag på att få honm att backa med mig i fotgående idag: godis bakom huvudet. Funkat bra nu i början i alla fall, långt i från rakt och hittills har Ior försökt gena genom att snurra, jämfotaskutt istället för att gå, samt helt sonika vända sig om. Från köket och ut på promenaden, funkat fint.

Annat som backat är lösträningen, inkallning och skvaller och sånt. Eller så bara känns det så? Har konstaterat att min världens-bästa-trasa faktiskt måste användas till lek och bus ibland och inte bara som snuttefilt efter hundmöten om den ska behölla nåt värde, så mixar mellan att använda den som jackpotbelöning lite när som, och till att muta honom till sitt och inte-hetsdra-mot-mötande. Gott!

Blev råförbannad på honom häromkvällen när han stressade runt och pep, gav upp och började svinga runt honom i kopplet när han drog (eller snarare kastade sig iväg, så det krävdes inte mycket för den effekten). Det blev 45 minuter av jag är sämst i väääääääärlden IDIOTHUND jag har oooooooont stackars Ior MEN KÄFTEN PIPLISA vilket inte är helt konstruktivt, men ja, ibland kraschar även jag.

Försöker jobba förebyggande (in vid sidan redan på stoooora avstånd, beröm för alla småsaker osv), men denna morgonens spruckna jeans från brottningsmatchen a.k.a försök till ryggsäcken vittnar om att det inte går helt spikrakt. Felet där var att han var råstirrig redan när vi klev utanför dörren på morgontoarundan, och då tyckte jag att han skulle kissa ordentligt innan jag kunde med att hålla fast honom. Eh.

Cyklat en kortis också, dagens värsta smärta när jag TJONG satte mig på styrstammen (tror jag det heter?) vid oväntat svårforcerad trottoarkant. Skyller allt på bilen som vi skulle lämna plats åt. Det är inte riktigt Iors favorit än, har tänkt göra som med vagn/buss/tåg att man tar sig till nåt kul ställe med det svåra transportmedlet, men då måste vi  vara någorlunda trafiksäkra först... tror löpträningen har hjälpt en del iaf, för säger jag "nu kör vi!" så faller han in i en trav på någorlunda bra position. Nöta nöta nöta, men det är svårare att belöna från cykeln. Får skaffa en springer eller liknande och försöka få lite positiv anknytning till mitt skramliga åbäke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar