söndag 26 oktober 2014

Valpträning: sitt

Ja, jag skulle ju inte träna moment med Tippex. Men eftersom han hea tiden sätter sig, tänkte jag att det är lika bra att lägga signal på det! Blir en första övning i shejping för lillen också. Det innebar även en övning i omvänt lockande, eftersom liten hemskt gärna ville komma åt skinkan jag hade i handen.


Jag säger ordet när han satt sig, och belönar därefter. I nuläget har han nog ingen större förståelse för att det är just agerandet jag belönar - att sitta när han väntar så himla naturligt för honom. Så jag ska försöka öka min tajming för att pricka in själva rörelsen av att sätta sig, så kanske det kan göra saken lite tydligare. Sen är det bara en fråga om att lära honom lära sig, få en kommunikation för sånt är inte helt fel att göra med liten!

Inkallningen och kontakten är det inget fel på hittills. Han stannar upp och tittar på det som är intressant (fåglar är det senaste), och kommer skitlycklig när jag ropar. Har han månne sett hur storebror gör? I morse träffade vi på en 8 veckors mops som flyttat in på vår våning, helsöt! Kallade såklart in min buse så att den slapp bli attackerad av terrieristen. Men lite valpträffar framöver är nog supernyttigt, särskilt som mopsar är lite speciellt byggda och kan vara svårlästa. Nu är han ju redan van vid konstigt tecknade hundar, då går vi vidare med nästa variant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar